“RUCH MOŻE ZASTĄPIĆ WIĘKSZOŚĆ LEKARSTW – ŻADEN LEK NIE ZASTĄPI RUCHU!”

Opublikowano: 2018-01-09

Istnieje wiele wzmianek mówiących o tym, że aktywność fizyczna jest dobra dla naszego zdrowia. Już starożytni Grecy mówili o tym, że regularne ćwiczenia gwarantują nie tylko skuteczność w pracy nad sylwetką (co było dla nich bardzo ważne), ale również wspomagają powrót do zdrowia np. po kontuzjach.  Zazwyczaj treningowi przyświeca określony cel. Może to być chęć zdobycia sławy poprzez promowanie swojej osoby w mediach społecznościowych określając siebie jako “fit”. Możliwe, że jest to po prostu sposób na wypełnienie wolnego czasu lub spędzenie czasu z kumplem na bieżni. Kolejnym celem i chyba najczęściej wybieranym przez ćwiczących jest chęć osiągnięcia efektu “sylwetki fit”. Na szczęście świadomość o zdrowotnych skutkach aktywności fizycznej ciągle rośnie. Profesor Weiss powiedział “Ruch może zastąpić większość lekarstw – żaden lek nie zastąpi ruchu!” Przeczytaj dalej i przekonaj się jak ruch wpływa na Twój organizm!


 

UKŁAD RUCHU

Jednorazowe podjęcie wysiłku fizycznego nie ma wpływu na metabolizm tkanki kostnej. Jeżeli zdecydujesz się na regularne uprawianie sportu (również rekreacyjne!), nawet o niezbyt dużej intensywności, podarujesz sobie prezent w postaci zapobiegania rozwojowi osteoporozy. Gęstość kości zmniejsza się już po 30 roku życia, a dzięki ćwiczeniom możesz znacznie spowolnić ten proces. Aktywny tryb życia przyczynia się do wzrostu gęstości kości – dochodzi do ich stałej przebudowy i zmian w macierzy kostnej! Co za tym idzie? Istnieje o wiele mniejsze ryzyko złamań. Dzięki mądremu ruchowi chronimy również nasze stawy. Zwiększa się ich ukrwienie i unaczynienie przez co dostarczane są niezbędne składniki, a kaletki maziowe zostają pobudzone do czynności. W mięśniach dochodzi również do ciągłej przebudowy co wiąże się z ich wzmocnieniem i zwiększeniem masy mięśniowej. Tylko poprawne działanie układu kostnego, mięśni i stawów równocześnie prowadzi do utrzymania prawidłowej postawy ciała oraz ekonomicznego wykorzystania energii potrzebnej do funkcjonowania organizmu.

UKŁAD NERWOWY

Wysiłek fizyczny opóźnia starzenie się układu nerwowego, a także wspomaga walkę z niektórymi chorobami neurologicznymi jak np. Parkinson. Ruch wzmaga neurogenezę, czyli tworzenie się nowych połączeń nerwowych. Szybkość reakcji na dany bodziec jest uzależniona m.in od ilości właśnie tych połączeń. Im więcej ich mamy, tym szybciej jesteśmy w stanie zareagować. To właśnie ten układ jest odpowiedzialny za adaptację organizmu do różnych obciążeń. Powtarzanie danej czynności wiele razy prowadzi do udoskonalenia ruchu – tworzy się pamięć ruchowa. Układ nerwowy jest niezwykle ważny podczas koordynacji ruchowo-mięśniowej, nad którą sprawuje kontrolę. Badania przeprowadzone na Lava University w Sainte-Foy, Quebec, wskazują, że im częściej towarzyszy Ci sport, tym bardziej chronisz mózg.

UKŁAD ODDECHOWY

Wykonując jakąkolwiek czynność ruchową, Twój organizm musi dostarczyć nie tylko składników odżywczych do komórek aby wykonały porządane działanie, ale również tlenu. Ćwiczenia działają kształtująco na budowę oraz sprawność mięśni oddechowych. Możliwe, że wcześniej nieczynne pecherzyki płucne, otworzą się. Dzięki temu wentylacja płuc będzie znacznie lepsza, a co za tym idzie, będziesz mógł wykonać większy oddech. Ogólna wydolność organizmu poprawia się w momencie dostarczenia odpowiedniej ilości tlenu do tkanek. Prawidłowy oddech prowadzi również do polepszenia koncentracji i usprawnia działanie mózgu. Czy Ty też miałeś chwilę zwątpienia w pracy po czym stwierdziłeś, że musisz się przewietrzyć? Tak, tak… Twój organizm potrzebował się dotlenić! Co zrobiłeś? Wstałeś, podszedłeś do okna i je otworzyłeś. Zatem wykonałeś jakiś wysiłek fizyczny. Pomyśl jak funkcjonowałbyś, gdybyś tego ranka podjął się półgodzinnego biegu? Gwarantujemy, że dużo lepiej!

UKŁAD SERCOWO-KRĄŻENIOWY

Systematyczne ćwiczenia wykazują korzystny wpływ na pracę mięśnia sercowego oraz całego układu krążenia. Wytrenowany mięsień sercowy ma znacznie większą pojemność minutową, co prowadzi do lepszego zaopatrywania tkanek w niezbędny tlen i składniki odżywcze, a także do sprawniejszego usuwania produktów przemian tkankowych. Dzięki dostarczaniu niezbędnych składników mięśnie stają się elastyczne. Prawidłowo działająca pompa mięśniowo-naczyniowa usprawnia nie tyko krążenie obwodowe ale również odprowadzenie limfy z najdalszych części kończyn, co zapobiega obrzękom. Zwiększony przepływ krwi przez naczynia wieńcowe chroni nas przed osadzaniem się płytek cholesterolu, w związku z czym mamy pewne zabezpieczenie przeciwko miażdżycy. Trening zwiększa ilość czerwonych krwinek, które roznoszą tlen, zachowując maksymalną ekonomię pracy mięśnia sercowego.

 

UKŁAD POKARMOWY

Trenując, pośrednio wpływamy także na funkcjonowanie żołądka, wątroby oraz jelit. Wprawiając ciało w ruch jesteśmy w stanie częściowo zapobiec zaparciom oraz zaleganiu moczu, tzn. działamy profilaktycznie przeciwko infekcjom. Perystaltyka jelit (ruchy mięśni gładkich, odpowiedzialnych za przesuwanie treści pokarmowej wzdłuż przewodu pokarmowego) polepsza się i wzmacnia ich czynność. Wątroba jest jednym z ważniejszych narządów, pełni bardzo ważne funkcje w organizmie: detoksykacyjną, metaboliczną, magazynującą oraz filtracyjną. W wyniku wysiłku fizycznego produkowany jest kwas mlekowy, który razem z krwią i innymi produktami przemiany materii trafia do wątroby. M. in. z tego kwasu powstaje w wątrobie żółć współdziałająca w rozkładzie chemicznym tłuszczy, białek zwierzęcych, które są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest to mechanizm zapobiegania zastojowi żółci, który prowadzi m.in. do kamicy żółciowej, otyłości czy miażdżycy.

WPŁYW TRENINGU NA EFEKTY PSYCHOSPOŁECZNE

Co następuje w wyniku zmiany stylu życia na aktywny? Sam odpowiedz sobie na pytanie, jak czujesz się spędzając 8 godzin za biurkiem lub leżąc na kanapie przed telewizorem? 😉 My znamy odpowiedź! Wysiłek fizyczny powoduje, że w Twoim organizmie wydzielają się endorfiny. Są to enzymy nazywane “hormonami szczęścia”. Czemu taka nazwa? Grupa hormonów wywołuje dobre samopoczucie, tłumią odczuwanie bólu, niwelują stres i zakłopotanie. Są endogennymi opioidami. Człowiek zadowolony i szczęśliwy jest zdolny do wydajniejszego wykonywania powierzonych mu zadań. Idąc dalej – skoro szef jest z Ciebie zadowolony, to poczucie własnej wartości również rośnie. Poprawiają się Twoje kontakty z ludźmi i zaczynasz poznawać siebie na nowo.


Tylko aktywność fizyczna w znaczący sposób wpłynie na poprawę jakości Twojego życia i zdrowia. Przytoczonych zostało tylko kilka z pozytywnych efektów wysiłku fizycznego. Przekonaj się w praktyce, że jest ich znacznie więcej! Od osiągnięcia wymarzonej sylwetki, przez polepszenie kontaktów aż w końcu do poprawy zdrowia psychofizycznego!

 

Mimo, że pogoda nie sprzyja, podejdź do okna i otwórz je szeroko. Weź głęboki wdech i przemyśl jak mógłby wyglądać Twój dzień, jeśli zaczniesz od treningu.

TWÓJ IMPULS DO DZIAŁANIA_ 

 

Skontaktuj się z nami