MODA NA PRAWIDŁOWĄ POSTAWĘ CIAŁA

Opublikowano: 2019-11-28

Wiele się słyszy na temat tego, że prawidłowa postawa ciała jest tak ważna. Jeśli odwiedzasz portale, fora i strony internetowe poświęcone zdrowiu, to na pewno spotkałeś się z wieloma hasłami odnoszącymi się do siedzącego trybu życia i nieprawidłowej postawy. Mimo tego, że informacji jest co raz więcej, to mało kto stosuje się do zasad ułatwiających życie będących prewencją bólów, chociażby kręgosłupa. Pozycja, którą wymusza praca i związany z nią siedzący tryb życia są jedną z przyczyn wad postawy, ale nie jedyną! Utrzymanie prawidłowej postawy i ucieczka przed bólem to efekt również ADL (Activity Day of Life), czyli czynności dnia codziennego, a właściwie sposobu w jaki są one wykonywane.

O co chodzi z tą postawą ciała?

Postawa ciała to taki układ odcinków ciała, które nie są dotknięte zmianami i stanowią stabilną i zrównoważoną całość, która przy małym wydatku energetycznym pozwala na utrzymania statyczno-dynamicznej wydolności organizmu oraz stwarza sprzyjające warunki do odpowiedniego ułożenia i działania narządów wewnętrznych. Za prawidłową postawę odpowiadają głównie 3 grupy mięśniowe:

  • pośladkowe,
  • znajdujące się pomiędzy klatką piersiową a miednicą z przodu ciała,
  • w okolicy łopaki.

Dlaczego prawidłowa postawa ciała jest tak ważna?

Od prawidłowej postawy zaczyna się tak naprawdę wszystko. Jeżeli w statyce określi się postawę ciała za nieprawidłową, to trzeba się spodziewać, że większość ćwiczeń będzie wykonywanych po prostu źle. Ciężko w to uwierzyć, ale jeżeli „wykolei się” chociaż jeden odcinek, to ten brak oddziałuje na całe ciało. W związku z czym, wydawać by się mogło, jedna z najprostszych dla większości czynności jaką wykonujemy – chód jest patologiczny. Każde odchylenie od normy będzie dawało o sobie znać do kolejnych odcinków ciała, które w pewien sposób będą musiały skompensować powstałą nieprawidłowość i przyzwyczaić się do niej. Pamiętaj, że ciało jest na tyle plastyczne, że adoptuje się do nowych warunków dość szybko. Powstaje w ten sposób dysfunkcja, czyli funkcjonalno-strukturalna, specyficzna adaptacja do stresujących warunków. Jak wygląda prawidłowa postawa ciała? Oceń się! Ocen prawidłowej postawy jest wiele. W zasadzie ile par oczu tyle ocen…  Za postawę ciała odpowiadają zarówno mięśnie jak i stawy. Pora abyś się obejrzał! Poproś kogoś, aby zrobił Ci zdjęcie: z przodu, z tyłu oraz z prawego i lewego profilu. Pamiętaj, aby do sesji nie zakładać najszerszych ubrań jakie posiadasz w szafie, a wręcz przeciwnie. Zostań w bikini lub załóż obcisłe spodnie lub bluzkę. Na podstawie zrobionych fotografii i kilku wyznaczników, które podamy poniżej opisz swoje ciało w statyce.

Jak wygląda prawidłowa postawa ciała? Oceń się!

Ocen prawidłowej postawy jest wiele. W zasadzie ile par oczu tyle ocen… _________ Za postawę ciała odpowiadają zarówno mięśnie jak i stawy.

Pora abyś się obejrzał! Poproś kogoś, aby zrobił Ci zdjęcie: z przodu, z tyłu oraz z prawego i lewego profilu. Pamiętaj, aby do sesji nie zakładać najszerszych ubrań jakie posiadasz w szafie, a wręcz przeciwnie. Zostań w bikini lub załóż obcisłe spodnie lub bluzkę. Na podstawie zrobionych fotografii i kilku wyznaczników, które podamy poniżej opisz swoje ciało w statyce.

Rys. Prawidłowa postawa ciała od lewej: przodem, bokiem, tyłem ( Zeyland-Malawka E. (2009). Ćwiczenia korekcyjne. Wydawnictwo AWFiS, Gdańsk, s. 15)

USTAWIENIE CIAŁA BOKIEM:

SEGMENT V X
  • staw skokowy,
  • staw kolanowy,
  • staw biodrowy,
  • przejście piersiowo-lędźwiowe,
  • środek stawu ramiennego,
  • płatek ucha

W ustawieniu bocznym powinny tworzyć jedną pionową linię.

Jeżeli tak jest, to badający może twierdzić, że napięcie między mięśniami z przodu ciała a tymi, które znajdują się z tyłu są do siebie zbliżone.

W ustawieniu bocznym widać odchylenia ciała do przodu lub do tyłu, linia łącząca segmenty nie przechodzi pionowo.

Sytuacja taka oznacza, że niektóre struktury zostały nadmiernie rozciągnięte, a niektóre nadmiernie napięte. Wiąże się to ze zwiększoną aktywnością jednych i obniżoną tych rozciągniętych.

Odchylenia również w poniższych segmentach będą oznaczały jak w ustawieniu bocznym, wzmożoną lub obniżoną aktywność pewnych struktur.

Zaznacz w odpowiednim miejscu w tabelce „+” – jeżeli Twój wygląd zgadza się z opisem z pierwszej kolumny, możesz stawiać „+” w zielonym miejscu. Jeśli widzisz chociaż małe odchylenie – zaznacz w czerwonej kolumnie.

USTAWIENIE CIAŁA TYŁEM:

SEGMENT V X
  • płatki uszu na jednej wysokości
  • barki na tej samej wysokości i oddalone tak samo daleko od płatków uszu
  • łopatki w płaszczyźnie pleców, nie odstające; kąty dolne łopatek na tej samej wysokości
  • pośladki na jednej wysokości
  • trójkąty powstałe między ramionami a tułowiem takiej samej wielkości
  • doły podkolanowe na tej samej wysokości
  • ścięgno Achillesa ustawione pionowo
  • kostki stopy na tej samej wysokości

 

 

USTAWIENIE CIAŁA PRZODEM:

SEGMENT V X
  • oczy na tej samej wysokości,
  • płatki uszu na tej samej wysokości,
  • barki ustawione na tej samej wysokości i odległość od płatków uszu jest taka sama,
  • obojczyki ustawione tak samo,
  • widocznie przodująca klatka piersiowa,
  • biodra na jednakowym poziomie,
  • rzepki (kolano) ustawione na jednej wysokości,
  • podudzia nie skręcone w żadną stronę
  • paluchy skierowane do przodu, nie do boku.

 

 

Jeżeli chociaż w jednym miejscu zaznaczyłeś, że „COŚ JEST NIE TAK” i stwierdzasz, że coś Cię niepokoi lub boli i nie wiesz jaka jest tego przyczyna, zapraszamy na bardziej szczegółową diagnostykę do naszego Studia Treningu Personalnego TIME FOR FIT! A już w kolejnym poście dotyczącym postawy ciała powiemy Ci jak dbać o nią w życiu codziennym.


Skontaktuj się z nami