STRES I WAGA ZAWSZE IDĄ W PARZE

Na pewno kiedyś spotkałeś się z tym, że pewne sytuacje były dla Ciebie mało komfortowe lub zupełnie nowe, nie koniecznie przykre (np. randka z chłopakiem). Być może trwały godzinę, a może kilka dni. Na początku nie mogłeś patrzeć na jedzenie, a po jakimś czasie włączał Ci się „wilczy apetyt”. Dlaczego tak się dzieje i jak stres wpływa na Twoją wagę i samopoczucie w dzisiejszym poście!

Czym jest stres?

Najprościej rzecz ujmując, stres jest reakcją obronną organizmu na nowe bodźce, których człowiek zazwyczaj nie doświadcza. Są to wydarzenia, które zaburzają Twoją równowagę na wielu płaszczyznach. Obciążenie Twojego organizmu jest tak duże, że przystosowanie często przekracza granice możliwości. Im większa jest konieczność adaptacyjna, tym większy stres. Badacze podzielili stres na negatywny – dysters – powodujący dezorganizację, poczucie zagrożenia, pogorszenie skuteczności i często wywołujący stres przewlekły. Inny rodzaj stresu, który jest również często spotykany jest stres pozytywny – eustres, który dodaje energii i motywuje – niestety trwa krócej niż możliwy stres przewlekły. Zajmiemy się tym pierwszym, ponieważ ma bardziej znaczące skutki dla naszego organizmu.

Hormon stresu zwiększa apetyt

Kortyzol jest hormonem katabolicznym (rozkładającym mięśnie), który produkowany jest przez nadnercza w czasie nadmiernego stresu psychicznego lub fizycznego. W czasie intensywnych ćwiczeń i diety (tak! odchudzanie dla organizmu to coś nowego – wywołuje stres!) lub innych sytuacji stresowych, ludzie często przeżywają niepokój, który jest spowodowany czymś nowym. Skoro nowe, to zapewne nie jesteś pewien też, czy właśnie TO Ci się uda. O ile w pierwszym etapie stresu apetyt zostaje zahamowany, to stres przewlekły powoduje odwrotne skutki – przybieranie na wadze. Nie możesz się powstrzymać od zaglądania do lodówki częściej niż co 3 godziny. Znam to ja i na pewno wszyscy, albo znaczna większość wokół Ciebie. I nie byłoby takie złe, gdybyśmy pochłaniali warzywa. Problem tkwi w tym, że właśnie w tym czasie jesteśmy skłonni jadać produkty o dużej zawartości tłuszczu i cukru. Produkty te wpływają na poprawę samopoczucia. Na pewno znasz zjawisko jedzenia na pocieszenie Podjadanie jest dla wielu ludzi rodzajem rozładowania napięcia emocjonalnego. Nadmiar kortyzolu przyczynia się do gromadzenia tkanki tłuszczowej (UWAGA!) szczególnie w okolicy brzucha. Spożywanie posiłków nijak się ma do głody fizjologicznego. Jest to po prostu głód emocjonalny.

Uwolnij się od stresu!

Zainwestuj w kalendarz

Pewnie znasz sytuację, kiedy budzisz się o 5:30 i do 8 musisz przygotować nie tylko siebie do wyjścia, ale całą rodzinę? Później przez całe miasto pędzisz, żeby tylko zdążyć na czas do pracy. Tam czeka Cię cała masa obowiązków. Nie masz czasu, żeby zjeść obiad a już pędzisz załatwiać inne sprawy. BOMBA STRESOWA! Przede wszystkim ZWOLNIJ! Zapewniam Cię, że jeśli przysiądziesz i uzupełnisz kalendarz, w prosty sposób Twoje życie nabierze harmonii. Myślisz, że nikt przez to nie przechodził? Nie znam takiej osoby. Zanim ja nauczyłam się zarządzać swoim kalendarzem tak, żeby robić wszystko co muszę ale bez „napinki”, ogarniał mnie chaos! Również chodziłam poddenerwowana, bo zawsze brakowało mi doby.

Bądź aktywny

Nie tylko czekoladowe batoniki rozładowują napięcie, ale również aktywność fizyczna. Nie zapominaj, że ruch wyzwala endorfiny, które są hormonami szczęścia! Oczywiście nie możesz przesadzać i siedzieć 5 godzin na siłowni czy zajęciach fitness, bo dostarczysz organizmowi kolejnych stresorów na tyle dużo, że w końcu opadniesz z sił. Znajdź trenera personalnego, któremu opowiesz o swojej sytuacji, a on dobierze odpowiednie środki, żeby Ci pomóc. Jeśli boisz się, że nie będziesz miał czasu na zwykłą siłownię, nie zapominaj, że jesteśmy my! TIME FOR FIT oferuje półgodzinny trening EMS. Jeśli masz już kalendarz i uzupełniłeś go, nie zapomnij dopisać, że 2 razy w tygodniu idziesz na trening, który trwa zaledwie 30 minut! Nie dość, że endorfiny skoczą w górę, to jeszcze nie będziesz miał poczucia winy, że nie robisz nic dla siebie i dla swojego ciała! Co więcej! Uczucie napięcia mięśni, które bardzo często pojawia się w momencie stresu – zmniejsza się. Przyjdź do studia po to, aby nasi klienci powiedzieli Ci, jak świetnie się czują!

Zadbaj o dietę

Wzbogać swoją dietę o NNKT – niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Kwasy omega-3 nie bez powodu nazywane są zdrowymi. Wiesz ile dobra się w nich kryje?! Podam Ci kilka przykładów:

– gwarantują zdrowe stawy,

– wykorzystywane do tworzenia energii,

– HAMUJĄ WYDZIELANIE KORTYZOLU,

– przyspieszają przemianę materii,

– ułatwiają spalenie tłuszczu i wiele, wiele innych.

Jeśli jednak chcesz szybciej zredukować tkankę tłuszczową, powinieneś zadbać o to, aby dostarczać organizmowi wszystkich składników odżywczych!

Nie zaburzaj cyklu dobowego

Jasne, że czasami nie da się tego uniknąć, ponieważ Twój najbliższy kumpel ma wesele! Życzę Ci wtedy zabawy do samego rana! Jesteśmy tylko ludźmi, a co ludzkie nikomu nie jest obce. Pamiętaj jednak, aby po takiej imprezie zregenerować się. Nocna zabawa zaburza cykl dnia, a jakość odpoczynku w dzień jest znacznie słabsza. Pamiętaj, że organizm nie tylko nie może się odnaleźć, ale oznacza to również opuszczone posiłki, trening i regenerację „na pół gwizdka”. Brak snu zaburza wydzielanie m.in. kortyzolu, a co za tym idzie? Chyba możesz się domyślać.

Zmień myślenie

Nie traktuj wszystkiego jak podrzucanie kłód pod nogi. Nie jest Ci to potrzebne, przecież czujesz się źle z takim myśleniem. Pomyśl, że jest to kolejne wyzwanie, któremu musisz podołać, ale NA SPOKOJNIE. Każde nowe wyzwanie jest dodatkowo nauką. Tak czy siak musisz stawić czoła, ale to Ty decydujesz jak będziesz postrzegał sytuację. Najważniejsza jest ocena poznawcza i perspektywa!

Pamiętaj, że długotrwały stres nie jest dobry dla Twojego organizmu. Jeśli chcesz czuć się dobrze we własnym ciele i nie doprowadzić do nadmiernego odkładania się tłuszczu, po prostu wyluzuj. Nie możesz przecież całe życie chodzić spięty, bo coś Ci nie wyjdzie, coś trwa dłużej niż myślisz lub idziesz do kawiarni z koleżanką w której kochasz się od liceum! Człowiek zestresowany się nie uśmiecha, a wiesz co za tym idzie? Niepowodzenia. Biegnij po kalendarz, a na pierwszej stronie wypisz sobie wszystko, co wyzwala w Tobie pozytywne emocje! Powinieneś wiedzieć co z tym zrobić

Skontaktuj się z nami