TIME FOR FIT
UL. PRUSA 8B/U2
20-094 LUBLIN

TIME FOR FIT
UL. G臉SIA 5/4
21-030 LUBLIN

Nie jeste艣 wielb艂膮dem – garb Ci niepotrzebny :)

Opublikowano: 2018-12-05

W艂a艣ciwie wi臋kszo艣膰 z nas ca艂y dzie艅 sp臋dza w pracy, w pozycji siedz膮cej, przed komputerem…… cz臋sto w niew艂a艣ciwej pozycji. Niestety taki spos贸b pracy powoduje powstawanie niew艂a艣ciwej postawy cia艂a a z czasem wad臋 postawy, jak膮 s膮 plecy okr膮g艂e.

Plecy okr膮g艂e to wada postawy, kt贸ra charakteryzuje si臋 鈥瀏arbem鈥 w odcinku piersiowym 鈥 czyli pog艂臋bion膮 kifoza piersiow膮. Owy 鈥瀏arb鈥 powoduje, 偶e nasze 艂opatki zaczynaj膮 odstawa膰 od plec贸w i rozsuwaj膮 si臋 na boki. To bardzo cz臋sto powoduje spore b贸le w odcinku szyjnym i piersiowym. Wysuni臋cie plec贸w w ty艂 sprawia r贸wnie偶 przesuni臋cie bark贸w do przodu a co za tym idzie zbyt mocne napi臋cie i przykurczenie mi臋艣ni piersiowych. To powoduje upo艣ledzenie naszego oddychania, zmniejszenie pojemno艣ci naszej klatki piersiowej, s艂absz膮 kondycje. Klatka piersiowa jest sp艂aszczona i zapada si臋. Nasz 鈥 garb鈥 dope艂nia wysuni臋ta do przodu g艂owa, kt贸ra jest ju偶 nieod艂膮cznym elementem pracy biurowej. Taka 鈥瀏艂owa strusia鈥 niestety b臋dzie powodowa艂a cz臋ste b贸le g艂owy, szyi, karku. Co wi臋c mo偶emy zrobi膰, aby zmniejszy膰 b贸l, pozby膰 si臋 garbu i przywr贸ci膰 prawid艂owe ustawienie kr臋gos艂upa?

Wiadomo pracy nie rzucimy, ale po pierwsze mo偶emy zadba膰 o to aby miejsce naszej pracy by艂o odpowiednio przygotowane i dostosowane do nas, a po drugie bardzo wa偶nym elementem b臋dzie aktywno艣膰 fizyczna.

Najwa偶niejsze podczas pracy przy komputerze jest ustawienie na odpowiedniej wysoko艣ci krzes艂a, biurka, oraz konta nachylenia monitora.

Z艂ote zasady pracy przy komputerze:

  • wysoko艣膰 krzes艂a powinna by膰 taka aby zgi臋cie w kolanie by艂o oko艂o 90 stopni (czyli wysoko艣膰 oko艂o 40-50 cm)
  • krzes艂o powinno mie膰 opcje regulowania oparcia i pod艂okietnika , tak aby by艂a zachowana lordoza l臋d藕wiowa i by艂a mo偶liwo艣膰 oparcia plec贸w, a pod艂okietniki aby znajdowa艂y si臋 na wysoko艣ci blatu
  • wysoko艣膰 biurka powinna by膰 dostosowana do wysoko艣ci u偶ytkownika, tak aby odleg艂o艣膰 mi臋dzy doln膮 kraw臋dzi膮 sto艂u, a siedzenie, krzes艂a wynosi艂a oko艂o 25 cm.
  • podczas pracy powinni艣my mie膰 mo偶liwo艣膰 swobodnego u艂o偶enia d艂oni i 艂okcia na biurku, tak aby przedrami臋 tworzy艂o z osi膮 cia艂a k膮t prosty
  • monitor powinien by膰 odsuni臋ty od twarzy oko艂o 50 cm.
  • monitor powinien by膰 tak ustawiony aby nie by艂o efektu odblasku

Jednak sama higiena pracy nie wystarczy 鈥 potrzebny jest ruch. To aktywno艣膰 fizyczna pozwala nam skorygowa膰 ustawienie kr臋gos艂upa, wzmocni膰 mi臋艣nie, kt贸re b臋d膮 nam pomaga艂y utrzyma膰 prawid艂ow膮 postaw臋 cia艂a i rozci膮gn膮膰 te parti臋, kt贸re s膮 nadmiernie napi臋te i powoduj膮 dyskomfort i b贸l. 膯wiczy膰 mo偶esz w dwojaki spos贸b, ale wybieraj膮c zaj臋cia w klubie (zdrowy kr臋gos艂up, pilates, treningi personalne), albo samodzielnie w domu. 膯wicz膮c z trenerem, instruktorem masz pewno艣膰, 偶e 膰wiczenia s膮 odpowiednio dobrane, bezpieczne, prawid艂owo wykonane i na pewno zr贸偶nicowane.

Prac臋 korekcyjn膮, poprawiaj膮c膮 postaw臋 cia艂a powinno si臋 rozpocz膮膰 od rozci膮gni臋cia nadmiernie przykurczonych partii mi臋艣niowych, aby potem w prawid艂owej pozycji m贸c wzmocni膰 mi臋艣nie nadmiernie os艂abione.

Mi臋艣niami, kt贸re wymagaj膮 rozlu藕nienia, rozci膮gni臋cia i zrelaksowania s膮 przede wszystkim mi臋艣nie klatki piersiowej oraz prostownik grzbietu w odcinku szyjnym (mi臋sie艅 biegn膮cy wzd艂u偶 kr臋gos艂upa). Rozci膮gaj膮c mi臋艣nie trzeba pami臋ta膰 o tym aby pozycj臋 w zakresie bez b贸lowym utrzyma膰 oko艂o 1-1,5 minuty. Mo偶na zastosowa膰 te偶 metod臋 PIR-u (poizometrycznej relaksacji mi臋艣niowej). Wa偶ne jest r贸wnie偶 to aby ustawi膰 prawid艂owo kr臋gos艂up. Trzeba pami臋ta膰 by plecy nie wygina艂y si臋 nadmiernie w 偶adn膮 stron臋.

Mi臋艣niami, kt贸re przede wszystkim wymagaj膮 naszego wzmocnienia s膮 prostowniki grzbietu w odcinku piersiowym (mi臋艣nie biegn膮ce wzd艂u偶 kr臋gos艂upa) oraz mi臋sie艅 r贸wnoleg艂oboczny, czworoboczny, d藕wigacz 艂opatki (czyli mi臋艣nie 艣rodkowej cz臋艣ci plec贸w, kt贸re mi臋dzy innymi odpowiadaj膮 za 艣ci膮ganie 艂opatek). Wykonuj膮c te 膰wiczenia systematycznie i prawid艂owo bez obci膮偶enia lub z niewielkim obci膮偶eniem wspaniale wzmocnisz mi臋艣nie, kt贸re u艂atwi膮 Ci utrzymanie prostych plec贸w. Pami臋taj tylko o prawid艂owym ustawieniu kr臋gos艂upa i napi臋ciu mi臋艣ni brzucha.

Niewielkie zmiany w pracy i systematyczny trening mo偶e uratowa膰 nas od b贸lu, znie艣膰 鈥瀏arb鈥 z naszych plec贸w, spowodowa膰 , 偶e nie tylko smuklej i 艂adniej b臋dzie wygl膮da艂a nasza sylwetka, ale przede wszystkim zdrowsze b臋d膮 nasze plecy.

Powodzenia we wprowadzaniu zmian. Trzymam kciuki 馃檪

Kamila G贸recka
Harmonia Ruchu
www.harmonia-ruchu.pl
Fanpage: Harmonia Ruchu

 

PIERWSZA SIE膯 KAMERALNYCH STUDI脫W EMS W LUBLINIE!

Chcemy, aby艣 czu艂 si臋 wyj膮tkowo, dlatego tworzymy kameralne studia gdzie w mi艂ej atmosferze zrealizujesz swoje cele.

Studio Time For Fit - G臋sia

ul. G臋sia 5/4, 21-030 Lublin

+48 577 554 334

Studio Time For Fit - Prusa

ul. Prusa 8B/U2, 20-094 Lublin

+48 537 459 871

UM脫W SI臉 NA TRENING!