STRES, który można pokonać.

Opublikowano: 2021-07-01

Współczesne zjawisko stresu jest nieodłącznym elementem naszego życia. Myślę, że z trudem (o ile w ogóle jest to możliwe) znalazłbyś osobę, która nie doświadczyła stresu, tym bardziej związanego z obecną sytuacją, jaka panuje na świecie. O stresie mówi się wszędzie – w domu, w pracy, ze znajomymi. Dzięki ogromnemu zainteresowaniu nauki, okres pandemii pokazał jak bardzo destrukcyjny wpływ na nasze zdrowie ma stres i brak umiejętności radzenia sobie z nim, lęk, dystans społeczny i przekonania społeczne.

CZYM JEST STRES?

Skoro stres towarzyszy nam codziennie, to teoretycznie powinniśmy o nim wiedzieć już wszystko. Kiedy postawimy bardzo proste pytanie – czym jest stres, okazuje się, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Dla każdego stres może oznaczać coś innego, np.: praca, szef, planowanie ważnego wydarzenia, niesprzyjająca pogoda, przemijający czas czy niespodziewana choroba lub śmierć. Wiadomo, że stres jest zjawiskiem bardzo złożonym, które wymaga, aby spojrzeć na nie holistycznie.

W nauce i literaturze stres ma dwa wymiary: psychologiczny i fizjologiczny.

Z psychologicznego punktu widzenia, stres opisywany jest jako trzy nurty:

  • jako bodziec (stresor) czy wydarzenie o określonych właściwościach –
  • reakcja – zwłaszcza emocjonalna,
  • rozpatrywany jako relacja między czynnikami zewnętrznymi a ich odbiorem przez podmiot.

Obecnie popularny jest nurt relacyjny, definiowany jako określoną relację między osobą a otoczeniem, która oceniana jest przez osobę jako obciążającą lub przekraczającą jej zasoby i zagrażająca jej dobrostanowi.

Jeśli chodzi o fizjologiczne aspekty, to mówi się o tzw. Zespole Ogólnego Przystosowania  (GAS – General Adaptation Syndrome) lub Zespole Stresu Biologicznego, gdzie wyróżnia się stadia:

  1. Reakcji alarmowej – organizm mobilizuje swoje wszelkie dostępne siły  (wzrost ciśnienia krwi, podwyższenie temperatury ciała).
  2. Odporności (adaptacji) – człowiek względnie dobrze znosi czynniki stresujące, ale słabiej toleruje inne dodatkowe bodźce, które uprzednio były nieszkodliwe.
  3. Wyczerpania – pojawia się, gdy czynniki stresujące działają zbyt intensywnie i długo. Człowiek zaczyna tracić zdolności obronne, co powoduje rozregulowanie funkcji fizjologicznych. Może tu dojąć do trwałych zmian patologicznych.

JAK MOŻNA POZNAĆ, ŻE TO WŁAŚNIE STRES?

Reakcja stresowa to przede wszystkim zjawisko wielopłaszczyznowe, które manifestuje się różnymi objawami pochodzącymi z układów organizmu, np.:

FIZJOLOGICZNEPSYCHOLOGICZNEBEHAWIORALNE
– przyspieszony puls,
– rozszerzone źrenice,
– nadmierna potliwość,
– kołatanie serca,
– wzmożone napięcie mięśniowe,
– sztywność karku,
– suchość w ustach,
– ucisk w gardle,
– naprzemienne uderzenia gorąca i zimna
– pobudzenie psychoruchowe,
– gonitwa myśli,
– podejrzliwość,
– wrogość,
– ataki złości,
– apatia,
– odczuwanie nieokreślonego lęku,
– poczucie osamotnienia,
– trudności z podejmowaniem decyzji,
– zachwianie poczucia własnej wartości
– zmiany w zachowaniu,
– zwiększona pobudliwość,
– tiki,
– utrata apetytu lub uczucie ciągłego głodu,
– nagłe wybuchy płaczu,
– obniżona wydajność,
– konfliktowość,
– nadużywanie alkoholu,
– zaburzenia snu,
– impulsywność w działaniu

POWIKŁANIA STRESOZALEŻNE

Od zalania dziejów wiadomo, że stres wpływa negatywnie na organizm. Według Uszyńskiego, do najpoważniejszych powikłań stresozależnych zalicza się:

  1. dotyczące zdrowia psychicznego i zmian w mózgu – jadłowstręt psychiczny, żarłoczność psychiczna, zespół stresu traumatycznego, zaburzenia snu, depresja stresozależna, zespół zmęczenia przewlekłego, zespoły neurodegeneracyjne (choroba Parkinsona lub Alzheimera)
  2. powikłania somatyczne – nadciśnienie samoistne, otyłość, miażdżyca, cukrzyca typu 2, zespół metaboliczny, zespół jelita drażliwego, impotencja czy obniżona jakość nasienia, zaburzenia miesiączkowania, niepłodność, cykle bezowulacyjne, problemy dermatologiczne.

STRES NIE ZAWSZE JEST ZŁY  (o ile go rozpoznajesz)

Trudno w to uwierzyć, bo przecież „stres” dla wielu brzmi niezbyt pozytywnie, ale istnieje stres, który mobilizuje do działania. Hans Selye (kanadyjski fizjolog uznany za „ojca stresu”) wyróżnił dwa rodzaje stresu:

DYSTRES (zły stres)EUSTRES (dobry stres)
paraliżujący, wpływający negatywnie na działania, niosący dezintegrację psycho-fizjologiczną i zaburzenia harmonii organizmu.motywujący do działania i rozwoju,  podnosi poziom energii, bodziec do podejmowania decyzji, koncentruje uwagę na problemie i motywuje do rozwiązania go

PANDEMIA PRZYNIOSŁA DYSTRES

Choć mówi się, że wirus atakuje ciało człowieka, to występuje co raz więcej danych potwierdzających, że okres pandemii ma znaczący wpływ na zdrowie psychiczne – niestety destrukcyjny.

 Zespół naukowców uniwersyteckich szpitali z chińskiego miasta Shenzen, przeprowadził badania ankietowe, które obejmowały 7 tys. osób. Ankieta miała na celu zbadanie jak epidemia wpływa na zdrowie psychiczne obywateli.  Wyniki pokazują, że 35% ankietowanych odczuwało lęk uogólniony, 20% badanych miało symptomy depresji a 18% cierpiało z powodu zaburzenia snu.

Czego natomiast obawiają się najbardziej Polacy? Zdecydowana większość, bo aż 2/3 Polaków biorących udział w sondażach,  boi się o sprawy ekonomiczne i bytowe zaraz obok strachu przed zakażeniem. Niepokojąca jest również możliwość nałożenia na Nich kwarantanny, która oznacza izolację.  Z badań wynika, że znaczna większość ankietowanych narzeka na znacznie obniżone samopoczucie. Dr Konrad Maj, psycholog społeczny z SWPS mówi o tym, jak Polacy musieli przeorganizować swoje życie. 

Badania mgr Marty Kowal – uczestniczki międzynarodowego projektu badawczego (45 krajów, 140 naukowców) wykazały, że większego stresu doświadczały osoby młodsze, kobiety, osoby z niższym wykształceniem.

RUCH TO ZDROWIE, TYLKO CO Z NIM W PANDEMII?

Ostatnie miesiące nie były łaskawe i pandemia zmieniła wszystko. Plany, styl życia, treningi, szkoła… Świat stanął do góry nogami, a w raz z nim ludzie. Koronawirus zatrzymał również naszą aktywność fizyczną, która jak wiadomo jest jednym z czynników warunkujących odporność organizmu. Duża część osób została skierowana na pracę zdalną. Mało kto myślał o tym, żeby zadbać o swoją formę. Pozostawanie przez dłuższy czas w domu nie sprzyja ćwiczeniom i dbaniu o zdrowie. Przez to  obecnie możemy obserwować wzrost liczby osób otyłych, ze słabą kondycją czy bólami pleców. Co z powiedzeniem, które zna każdy – „w zdrowym ciele-zdrowy duch”? Wszystko można naprawić…

20 MINUT DLA PROFILAKTYKI ANTYSTRESOWEJ – ZACZNIJ ĆWICZYĆ EMS

Jest wiele sposobów na radzenie sobie ze stresem. To stale zmieniające się sposoby działania i podejmowania decyzji  jako reakcje na sytuacje stresujące.  Jest to proces dynamiczny, w który należy włączyć  podstawę „Piramidy zdrowego żywienia i stylu życia” – aktywność fizyczną. Jest to jedno z najprostszych narzędzi,  łagodzących stres. Ćwiczenia nie tylko osłabiają negatywną reakcję organizmu na bodźce, ale dzięki wydzielaniu hormonów szczęścia – poprawiają nastrój, dodają energii i motywują! WHO zaleca co najmniej 150 minut aktywności o umiarkowanej intensywności lub 75minut intensywnej aktywności fizycznej w tygodniu. W Time For Fit ćwicząc regularnie 20 minut raz w tygodniu, osiągniesz ten sam efekt.

Trening EMS w Time For Fit daje przyjemność i satysfakcję! Podczas  20 minut ćwiczeń, układ nerwowy skupiony jest na ciele. Prawidłowa praca – kontrolowane napięcia mięśni i oddech, sprawią że odzyskasz władze nad własnym ciałem i staniesz się pewniejszy siebie. Trening z elektrostymulacją mięśni poprawia kondycję i wspomaga układ krążenia a także poprawia tolerancję na obciążenia psychiczne.  Aktywność fizyczna to jedna z najskuteczniejszych przebadanych metod dbania o zdrowie psychiczne – skorzystaj z naszej pomocy!

Nie martw się, nie zostawimy Cię z tym. Jesteśmy zespołem wykwalifikowanych trenerów i fizjoterapeutów. Pomożemy Ci wrócić na właściwe tory i osiągnąć cele. Rozumiemy, że ostatni czas był dla Ciebie ciężki, dlatego dołożymy wszelkich starań, żebyś odzyskał energię do działania!

TEAM Time For Feat

Literatura:

  1. Waszkowska M., Potocka A., Wojtaszyk P.  „Miejsce pracy na miarę oczekiwań. Poradnik dla pracowników socjalnych”
  2. Selye H. „Stress życia”
  3. Heszen I., Sęk H. „Psychologia stresu” Oficyna Wydawnicza BRANTA, Bydgoszcz 2001
  4. Uszyński M. „Stres i antystres – patomechanizm i skutki zdrowotne” MedPharm Polska, Wrocław 2009
  5. www.ncez.pzh.gov.pl/aktywnosc-fizyczna/aktywnosc-fizyczna-w-okresie-pandemii-covid-19-i-izolacji-domowej-2/ , dostęp 29.06.2021r.
  6. www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7152913/, dostęp 15.06.2021r.
  7. www.who.int/teams/mental-health-and-substance-use/covid-19 , dostęp 15.06.2021r.
  8. www.vox.pl/artykul-raport-zycie-polakow-podczas-izolacji , dostęp 19.06.2021r.
  9. www.motywatordietetyczny.pl/2016/07/stres-niszczy-cialo-i-umysl-10-negatywnych-skutkow-stresu/ , dostęp 30.06.2021r.

PIERWSZA SIEĆ KAMERALNYCH STUDIÓW EMS W LUBLINIE!

Chcemy, abyś czuł się wyjątkowo, dlatego tworzymy kameralne studia gdzie w miłej atmosferze zrealizujesz swoje cele.

Studio Time For Fit - Gęsia

ul. Gęsia 5/4, 21-030 Lublin

+48 577 554 334

Studio Time For Fit - Prusa

ul. Prusa 8B/U2, 20-094 Lublin

+48 537 459 871

Skontaktuj się z nami